Epidemic Sound vill bli störst på Youtube

Nyligen stod det klart att Fredrik Wester, mannen bakom spelföretaget Paradox Interactive, blivit delägare i det svenska musikbolaget Epidemic Sound. Bolaget, som värderas till hela 400 miljoner kronor grundades av bland annat Oscar Höglund, TV4-profilen Jan Zachrisson samt Hjalmar Winbladh på riskkapitalbolaget EQT Ventures, .

“Siktet är inställt på att bli världsdominerande på att leverera musik till all video online” – säger Fredrik Wester till siten Breakit.

epidemic sound

Men vad gör egentligen det Södermalmsbaserade företaget, undrar nog många!  Varför värderas bolaget till närmare en halv miljard kronor? Och hur går det egentligen för bolaget rent ekonomiskt sett? Epidemic Sounds affärsidé är i grunden ganska enkel. Bolaget både producerar och köper in musik som de själva äger helt och hållet; och som de sedan licenserar ut till alla som vill köpa. Bland kunderna återfinns b.l.a TV-nätverk, Youtube-kanaler, filmproducenter och även vanliga affärer.

För dig som kund finns det en massa bra fördelar med att använda sig av Epidemic Sounds musik, kontra skivbolagens. Visst hittar du inte i närheten av samma utbud på Epidemic Sound, men genom att äga musiken de erbjuder slipper bolaget och användarna betala ut royalties och liknande rättighetsersättningar till olika parter. Detta sänker priset för dig som kund, avsevärt.

Vill du spela in en kort video kan du exempelvis välja att betala några hundralappar och köpa loss några sekunders musik, istället för att “cleara” rättigheterna från skivbolagen och betala ut royalties.

När sajten Breakit intervjuar Oscar Höglund, som är verkställande direktör för bolaget; lyfter han fram Youtube som det ställe där bolaget har en extra stor fördel kontra de klassiska skivbolagen.

“Använder du som youtuber musik från Ed Sheeran på ett av dina klipp så går alla reklamintäkter på det klippet till honom – inte till dig. Det är så det fungerar, förutsatt att han har godkänt för andra att använda sig av musiken på Youtube. Det finns ingen splitt. Men med vår musik får du behålla alla dina intäkter”

I dagsläget har Epedemic Sounds avtal med många av de stora Youtube-kanalerna, som i sin tur representerar några av världens största youtubers.

“Om man ska dra lite siffror så kan man säga att vi växer med 10.000-tals nya Youtubers varje månad. En femtedel av världens 100 största använder vår musik i deras videos och vi har många miljarder visningar varje månad”, säger Oscar Höglund.

 “Vi vill bli världens största leverantör av musik på Youtube, och vi ser nu att det börjar valideras.”

Bland de egna kunderna i Sverige återfinns exempelvis kedjan Pizza Hut och precis som på Youtube är en av de stora konkurrensfördelarna i slutändan priset då “förra året växte det här affärsområdet med 350 procent”.