Epidemic Sound vill bli störst på Youtube

En plattform som ger royaltyfri musik till YouTubers, Epidemic Sound, har säkrat ny finansiering för att ytterligare expandera sin verksamhet. Den nya kontantsatsningen kommer från Kichi Invest, ett investeringsbolag med medverkan av Fredrik Wester, VD för det svenska spelbolaget Paradox Interactive.

Epidemic Sound grundades 2009 och erbjuder biblioteksmusik och skräddarsydda kompositioner till stora varumärken och YouTube-videobandspelare, där producenten betalar en engångsavgift eller betalar för ett månadsabonnemang och inte behöver betala löpande royalties varje dag. Förra året drog man in 6 miljoner dollar, och med denna nya finansieringsrunda, mer än dubblerar man sin värdering till 45 miljoner dollar.

”För närvarande har vi hundratusentals innehållsskapare på YouTube med vår musik”, säger grundare och VD:n Oscar Höglund. ”Vi planerar att rida på denna våg för att dominera den globala marknaden, och bli den främsta leverantören av musik till alla som väljer att skapa content på Youtube, Twitch och andra liknande kanaler, som lägger upp material dagligen via dessa video-sajter. Detta fram till i alla fall 2020. Vi är glada att ha Fredrik ombord, eftersom han har stor kunskap och kompetens”.

epidemic sound

Kichi Invest vd Oscar Ingdahl tillägger: ”Epidemic Sound har nu en global kundbas, en hälsosam sjusiffrors-omsättning och driver en stor del av mobil- och onlinemediaindustrin med en återkommande prenumerationsmodell för musik – investeringen var verkligen en ”no- Brainer” för oss. Vi är glada att ge vår erfarenhet och hjälpa laget att flytta från att generera miljoner till miljarder i intäkter ”.

För dig som kund finns det ett helt gäng med fördelar att använda dig av Epidemic Sounds musik, i motsats till skivbolagens. Visst hittar du inte i närheten av samma utbud på Epidemic Sound, men genom att äga musiken de erbjuder slipper man att betala ut royalties och liknande  till diverse olika parter på marknaden. Detta sänker priset för dig som kund, avsevärt.

Skulle du vilja spela in ett kort klipp, kan du nu betala några 100-lappar och köpa loss ett par sekunder med musik, detta istället för att “cleara” rättigheterna från musikbolagen och då betala ut dyra royalties.

När sajten Breakit intervjuar Oscar Höglund, som är verkställande direktör för bolaget; lyfter han fram Youtube som det ställe där bolaget har en extra stor fördel kontra de klassiska skivbolagen.

“Använder du som youtuber musik från Ed Sheeran på ett av dina klipp så går alla reklamintäkter på det klippet till honom – inte till dig. Det är så det fungerar, förutsatt att han har godkänt för andra att använda sig av musiken på Youtube. Det finns ingen splitt. Men med vår musik får du behålla alla dina intäkter”

I dagsläget har Epedemic Sounds avtal med många av de stora Youtube-kanalerna, som i sin tur står framför många av de största Youtube-skaparna på nätet idag.